سامان‌دهي و طراحي الگوي جامع تعيين شهريه، اصلاح هرم هيات علمي دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالي، افزايش ظرفيت پذيرش دانشجو به يك ميليون و 200 هزار نفر، افزايش 400 درصدي ميزان مقرري ماهيانه دانشجويان غيرايراني، افزايش 300 درصدي اعزام دانشجويان دكتري داخل، افزايش ظرفيت‌ دوره‌هاي تحصيلات تكميلي به حدود يكصد هزار نفر، اختصاص يك تا چهار درصد بودجه‌هاي هزينه‌اي دستگاه‌هاي دولتي براي كمك به پژوهش، افزايش 30 درصدي ميزان دريافت كنندگان وام‌هاي دانشجويي، راه اندازي پايگاه استنادي علوم کشورهاي اسلامي و رفع انحصار كشورهاي غربي در زمينه ساماندهي علوم و تبديل نمودن كشور به مرجع علوم در كشور هاي اسلامي از مهمترين اقدامات و دستاوردهاي وزارت علوم طي دو سال گذشته است كه توسط دبيرخانه شوراي اطلاع رساني دولت منتشر شده است.

به گزارش سرويس صنفي آموزشي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، اهم فعاليتهاي حوزه آموزشي وزارت علوم سامان‌دهي و طراحي الگوي جامع تعيين شهريه در مراكز آموزش عالي وابسته و غير وابسته وزارت متبوع، تداوم اعمال سياست افزايش دسترسي به آموزش عالي با افزايش شانس قبولي، رشد دوره‌هاي تحصيلات تكميلي، ‌افزايش تعداد پذيرش دانشجو در دوره‌هاي كارشناسي، كارشناسي ارشد و دكترا، ارتقاي سطح موسسات آموزش عالي با ‌تاسيس دانشگاه‌هاي جديد پيام نور، ‌تاسيس آموزشكده‌هاي فني و حرفه‌اي و غيره با هدف ايجاد ظرفيت‌هاي جديد پذيرش دانشجو عنوان شده است.

اصلاح هرم هيات علمي دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالي و افزايش تعداد اعضاي هيأت علمي به 18 هزار نفر

اصلاح هرم هيات علمي دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالي از 40 درصد مربي و 60 درصد استاديار به بالا در سال 1383 به 35 درصد مربي و 65 درصد استاديار به بالا در سال 1385 و پيش‌بيني افزايش اين نسبت به 30 و 70 درصد تا پايان سال 1386 از ديگر دستاوردهاي آموزشي وزارت علوم در دو سال گذشته بوده است.

تعداد اعضاي هيأت علمي دانشگاهها نيز از 13 هزار نفر در سال 1383 به حدود 18هزار نفر در سال 1386 رسيده است، همچنين آمار دانشجويان استعدادهاي درخشان از حدود 3900 نفر در سال تحصيلي 84- 1383 به حدود 4500 نفر در سال تحصيلي 86-1385 افزايش يافته است.

افزايش جمعيت دانشجويي به 3 ميليون و 300 هزار نفر

رشد 2 برابر تعداد دانشگاههاي غيرانتفاعي

همچنين براساس عملكرد مقايسه‌اي حوزه آموزشي دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالي دولتي و غيردولتي طي سال‌هاي 1384 و 1386 تعداد پذيرش دانشجو از 740 هزار نفر به يك ميليون و 201 هزار و 500 نفر، تعداد دانشجوي شاغل به تحصيل از دو ميليون و 557 هزار نفر به سه ميليون و 304 هزار و 700 هزار نفر، تعداد رشته محلهاي داير(بدون دانشگاه آزاد) از 14 هزار و 756 به 19 هزار و 426 و تعداد برنامه هاي مصوب از يك هزار و 553 به يك هزار و 874 افزايش يافته است.

گفتني است، از 62 مصوبه استاني درخصوص ايجاد، توسعه و راه‌اندازي مراكز آموزش عالي، حداقل 52 مورد آن عملياتي شده است و ساير موارد نيز مراحل كارشناسي و مكاتبات لازم را طي مي‌كند.

بر اساس اين گزارش، تعداد دانشگاهها و مراكز آموزش دولتي وابسته از 58 به 93 و تعداد دانشگاهها و مراكز آموزش غيردولتي وابسته از 83 به 178 مورد افزايش يافته است.

ساماندهي شهريه دانشگاهها

ارتقاي بهداشت رواني دانشجويان و ارائه خدمات مشاوره‌اي

به گزارش ايسنا، ارائه تخفيف 30 درصدي شهريه ثابت و متغير به دانشجويان شاهد و ايثارگر از طريق توافقنامه منعقده با بنياد شهيد و امور ايثارگران، راه اندازي پورتال اطلاع رساني و همچنين سامانه اشتغال دانشجويان و دانش آموختگان شاهد و ايثارگر در راستاي تکريم ارباب رجوع و اطلاع رساني، تشکيل جلسات منظم كميسيون بررسي موارد خاص، شوراي انتقال و شوراي بورس و بررسي بيش از 2100 پرونده، ارتقاي بهداشت رواني دانشجويان از طريق تدوين طرح هاي جامع « پيشگيري از مصرف مواد در دانشگاهها » و «پيشگيري از خودكشي در دانشگاهها»، ارائه خدمات مشاوره اي در زمينه تحصيلي، خانوادگي، شغلي و غيره به دانشجويان شاهد و ايثارگر، توسعه ورزش دانشجويي از طريق كمك به تجهيز، ايجاد و تكميل 117740 متر مربع اماكن ورزشي دانشجويان، افزايش انجمن‌هاي ورزشي دانشجويان از 810 انجمن به 920 انجمن از جمله اقدامات صورت گرفته در زمينه ايجاد تسهيلات دانشجويي بوده است.

تدوين آيين نامه جديد پذيرش دانشجويان غيرايراني

افزايش 400 درصدي ميزان مقرري ماهيانه دانشجويان غيرايراني

گفتني است، تدوين آيين‌نامه جديد پذيرش دانشجويان غيرايراني با هدف تسهيل در روند پذيرش و حمايتهاي همه جانبه از آنان و افزايش 400 درصدي ميزان مقرري ماهيانه و شهريه تحصيلي آنان و اعطاي بورس‌هاي تحصيلي داخل و خارج از كشور با تدوين دستورالعمل‌هاي اعطاي بورس دكتري خارج از كشور و با رويكرد حمايت از نخبگان و دانشجويان ممتاز و متعهد و اعزام براساس رشته هاي مورد نياز برخي ديگر از دستاوردهاي وزارت علوم بوده است.

افزايش 300 درصدي اعزام دانشجويان دكتري داخل

افزايش 200 درصدي ميزان مقرري دانشجويان بورس دكتري داخل

همچنين افزايش 300 درصدي اعزام دانشجويان شاغل به تحصيل در دوره هاي دكتري داخل براي طي دوره‌هاي كوتاه مدت تحقيقاتي، افزايش 150 درصدي اعطاي بورس‌هاي تحصيلي به دانشجويان شاغل به تحصيل در دوره‌هاي دكتري داخل به ويژه مربيان دانشگاهها، ايجاد دفاتر سرپرستي دانشجويان در كشورهاي اوكراين و مالزي، افزايش 200 درصدي ميزان مقرري دانشجويان بورس شاغل به تحصيل در دوره هاي دكتري داخل از ديگر اقدامات بوده است.

افزايش ظرفيت‌ دوره‌هاي تحصيلات تكميلي و نيمه حضوري پيام نور 

 

به گزارش ايسنا با فعال‌سازي ظرفيت دانشگاه پيام‌نور در سطح كشور و با مصوبات سفرهاي استاني ظرفيت دانشجويان دوره‌هاي نيمه حضوري آن به 600 هزار نفر رسيد.

دولت در اين دوره به منظور افزايش بهره مندي مردم و جوانان از آموزش عالي نسبت به افزايش 500 هزار نفري ظرفيت و تنوع بخشي در پذيرش دانشجو اقدام و ظرفيت پذيرش مراكز آموزش عالي را از 750 هزار نفر در سال 84 به يك ميليون و دويست و پنجاه هزار نفر در سال 86 افزايش داد.

راه اندازي پايگاه استنادي علوم کشورهاي اسلامي

در اين گزارش آمده است: با عنايت به فرمايشات مقام معظم رهبري در راه اندازي پايگاه استنادي علوم ايران و جهان اسلام و مرجعيت قانوني وزارت علوم در سنجش توليدات علمي به کتابخانه منطقه اي علوم و تکنولوژي مأموريت داده شد تا ISC را مطابق با معيارهاي علمي و استانداردهاي جهاني در دسترس دانشگاهها، مراکز تحقيق و فناوري جمهوري اسلامي ايران قرار دهد.

همچنين راه اندازي پايگاه استنادي علوم کشورهاي اسلامي نيز پيگيري شد که در نهمين اجلاس مجمع عمومي آيسسکو به تصويب رسيد و در سر فصل برنامه هاي 2009-2007 آيسسکو قرار گرفت.

رتبه بندي دانشگاههاي جهان اسلام

اجراي طرح رتبه بندي دانشگاههاي جهان اسلام از ديگر اقدامات بوده است.

طرح رتبه بندي دانشگاههاي جهان اسلام در نشست سران کشورهاي اسلامي در دسامبر سال 2005 در مکه مکرمه تصويب شد.

در 30- 29 آوريل 2007، نشستي در تهران برگزار شد که طي آن، نمايندگان کشورهاي اسلامي در زمينه شاخصهاي رتبه بندي و اوزان مربوط نظرات خود را ارايه دادند.در اجلاس وزراي خارجي OIC گزارش کميته به تصويب نهايي رسيد و دبيري رتبه بندي دانشگاههاي جهان اسلام به ايران واگذار شد.

شايان ذكر است، در زمينه ساماندهي علوم و تبديل نمودن كشور به مرجع علوم در كشور هاي اسلامي و رفع انحصار كشورهاي غربي در اين زمينه اقدامات گسترده اي از سوي وزارت علوم صورت گرفته است.